← Alle standpunten

Burgerlijke stand

  • Wij zorgen dat onze inwoners gemakkelijker persoonlijk contact kunnen leggen met de diensten, zowel online als offline.
  • Wij pleiten voor de installatie van een centrale infobalie op het gelijkvloers van het stadhuis. Zo’n centrale balie zorgt voor een efficiëntere dienstverlening en een beperking van de wachttijden. De burger kan op deze plaats alle informatie krijgen die nodig is om juist doorverwezen te worden en zo snel mogelijk de dienst te krijgen die hij/zij nodig heeft.
  • De balies van de burgerlijke stand zijn vlot op afspraak bereikbaar. Zij zijn bovendien één dag per week ’s avonds geopend. Onze inwoners kunnen er ‘s avonds met of zonder afspraak terecht.
  • De activiteiten van de snelbalie worden uitgebreid. Aan de snelbalie kunnen burgers sneller documenten en stukken afhalen.
  • De burgerlijke stand krijgt meer online mogelijkheden, zodat burgers met hun identiteitskaart en/of elektronische handtekening van thuis of vanop afstand documenten kunnen aanvragen en downloaden.
  • Op de website van de stad wordt goed vermeld welke documenten inwoners moeten meenemen als ze bepaalde aanvragen doen. Zo zorgen we ervoor dat afspraken vlot verlopen en dat inwoners niet meermaals moeten terugkomen voor een volledige aanvraag van een document.